Vaksinasjon

Vaksine - forebygger sykdom og smitte

Rutinemessig vaksinering er viktig for å forebygge sykdom hos ditt og andres kjæledyr. Det finnes flere smittsomme sykdommer som kan være livstruende for både unge og voksne dyr. Økt transport av kjæledyr over landegrensen fra Europa fører til at nye sykdommer er på fremmarsj i Norge.

På Sentrum Dyreklinikk kan du få utført vaksinasjoner av ditt kjæledyr, enten du skal ut og reise eller kun oppholde deg innenlands.

Vaksinasjon av hund:

I Norge anbefales såkalt kjernevaksine som beskytter mot valpesyke, parvoviurs, leverbetennelse og kennelhoste. De tre første sykdommene gir alvorlig og potensielt dødelig sykdom. De er sjeldne, men tilfeller forekommer hvert år. Den siste, kennelhoste, er mye vanligere og gir lufteveissykdom.

Grunnvaksinering av valper bør gjøres ved 12 ukers alder, og deretter når de er ett år. Der det er økt smittepress, f.eks mange hunder, gis også vaksine ved 8 ukers alder.

Vaksinasjon av voksne hunder: Kennelhostevaksinen gir kun beskyttelse i ett år og revaksinasjon anbefales årlig. Revaksinering anbefales hvert tredje år mot parvovirus, valpesyke og leverbetennelse.

Drektige hunder kan vaksineres mot herpesvirus. Skal du til utlandet med hunden skal man vaksinere mot rabies, evt leptospirose.

Rabiesvaksine

Vi har rabiesvaksine til din hund. Vaksine mot rabies gjøres i forbindelse med utenlandsreiser. Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon.

Vaksinasjon av katt:

Kattunger bør grunnvaksineres ved 12 og 16 uker, og deretter vaksineres årlig. Rutinemessige vaksiner beskytter mot calici- og herpesvirus, kattepest, og evt chlamydophila. Skal du til utlandet med katten (unntatt Sverige) skal man også vaksinere katten mot rabies.

Vaksinasjon av ilder:

Ildere vaksineres også. Ta kontakt med oss slik at vi kan gi råd om hvilke vaksiner som skal gis.

Kontakt oss fortimebestilling eller informasjon >>